Fletse derby bereikt de eindstand al na 19 seconden. (1-0)

04 december 2023

FC Horst 1 - Hierden 1

zaterdag 2 december, 14:30 uur

Sportpark De Adelaar (Buitenbrinkweg 70, 3853LZ ERMELO)

Official: Endeman, Stan (Scheidsrechter), Prophitius, Berend (Assistent-scheidsrechter), Kamphorst, Leendert (Assistent-scheidsrechter)

Type: regulier

FC Horst 1

Afgelopen zaterdag ging v.v. Hierden op bezoek bij FC Horst. De thuisploeg, onder leiding van John Martens bezette tot dan toe de achtste plek op de ranglijst en wist dat het bij een overwinning een mooie stap voorwaarts kon zetten. Voor Hierden was het inmiddels bekend dat de status van koploper getergde tegenstanders met zich meebracht en zo waren er op voorhand een hoop ingrediënten voor een spektakelstuk.

Op het klassieke tijdstip van 14:30 uur werd er op een steenkoud Sportpark De Adelaar afgetrapt en waar het gros van de toeschouwers nog opzoek was naar iets warms voor de inwendige mens had Jeroen Buitenhuis de bal al tegen de touwen liggen. Na slechts 19 seconden werd een slippertje in de Hierdense defensie keihard afgestraft en stond de 1-0 op het scorebord. Na de openingstreffer ging Hierden opzoek naar de gelijkmaker, maar opnieuw was het Horst dat het meest gevaarlijk werd. Een bal tussen verdediging en doelman Wouter Polhoud werd opgepikt door Matijs Valstar maar hij schoof de bal voorlangs. Na deze gevaarlijke uitbraak bleef Hierden de ploeg met meer balbezit maar het baltempo lag te laag waardoor de thuisploeg nauwelijks in de problemen kwam. Na een kwartwedstrijd kreeg Hierden de eerste serieuze mogelijkheid. Andrew Schaftenaar passeerde zijn directe tegenstander uitstekend maar vond doelman Tim Crama op zijn weg naar een treffer. Het grootste moment van opwinding voor Hierden was er vlak voor de thee. Een geweldige lange uittrap van Polhoud zette spits Dani Cloteda aan het werk en via de kluts kon hij rechtstreeks op Crama af. Echter werd Cloteda in het strafschopgebied naar het kunstgras gewerkt en leek Hierden een strafschop te krijgen. In een splitsecond veranderde scheidsrechter Endeman van gedachte en wuifde hij de strafschop weg. Voor de rust werden beide ploegen verder niet meer gevaarlijk en was het wachten op meer spektakel in het tweede bedrijf. Het spektakel leek er even te komen toen Hierden meer wat meer drang de kleedkamer uit kwam. Horst werd vastgezet op eigen helft, maar op een inzet van Ibrahim Stitou na kwamen de gastheren niet in de problemen. Beide ploegen wisselden wat en een tactische omzetting bij de uitploeg leverde via Jan Jurriën Hop (kopbal van de lijn gehaald) en Ibrahim Stitou (geblokt schot) gevaar op. In de 77e minuut was Hierden het dichtstbij de gelijkmaker. Cloteda passeerde een aantal tegenstanders en kon een schot lossen. Zijn inzet was Crama te machtig maar de paal bracht redding voor Horst. In de absolute slotfase hanteerde Hierden voornamelijk de lange bal richting de vooruitgeschoven lange mannen, maar het was Horst dat via de counter de beste kansen kreeg. Polhoud redde een paar keer knap en hield Hierden in de wedstrijd. In de 83e minuut leek het dan wel beslist te worden. Een mooie actie vanaf links bracht Horst in scoringspositie, maar voor een zo goed als leeg doel werd er over geschoten. In de blessuretijd leek Martijn Ruiter net als vorig seizoen de held te worden, maar opnieuw was het houtwerk Hierden niet goed gezind. Een lepe voorzet vanaf rechts dwarrelde over de kansloze Crama heen op de deklat. Na dit moment leken de spelers te beseffen dat het er niet inzat en werden er geen kansen meer gecreëerd. Een derby dat nooit echt een derby is geweest bracht Hierden de tweede nederlaag van het seizoen en FC Horst vierde de winst. Door de overwinning van de thuisploeg steeg FC Horst naar de vierde plaats op de ranglijst. Hierden blijft koploper met 24 punten uit 10 wedstrijden.

Aanstaande zaterdag krijgt v.v. Hierden de kans het chagrijn van zich af te spelen in de thuiswedstrijd tegen IJVV. De bezoekers, onder leiding van oude bekende Erwin Brem, staan momenteel op een 10e plaats op de ranglijst. Vorig seizoen verloor Hierden in een ware thriller van de ploeg uit IJsselmuiden. De wedstrijd aanstaande zaterdag begint om 15:00 uur en staat onder leiding van dhr. Hoogerwaard.

01’ 1-0 Jeroen Buitenhuis