Hierden bekert verder na klinkende zege op KHC Kampen. (3-0)

11 september 2023

Hierden 1 - KHC 1

zaterdag 9 september, 15:00 uur

Sportpark Mheenzicht (Dorpshuisweg 9 A, 3849BL HIERDEN)

Official: Prophitius, Berend (Assistent-scheidsrechter), Mulder, Niels (Scheidsrechter), Stempher, André (Assistent-scheidsrechter)

Type: beker

KHC 1

Zaterdag speelde v.v. Hierden de tweede wedstrijd in het bekertoernooi. Dit keer was KHC uit Kampen de tegenstander. Na de knappe zege op Batavia’90 een week eerder moest de ploeg van Bert van Hunenstijn het dus opnieuw opnemen tegen een eersteklasser.

In de ziedende hitte op Sportpark Mheenzicht blies leidsman Mulder de wedstrijd om klokslag 15:00 uur in gang. Hierden begon messcherp en binnen een minuut had Rik Vermeij de bal al achter de KHC-doelman gewerkt. Echter deed Vermeij dit in buitenspelpositie en dus werd zijn goal geannuleerd. Hierden liet zich hierdoor niet van de wijs brengen en bleef de toonaangevende ploeg. Na tien minuten resulteerde dit in de volgende mogelijkheid. Een goede voorzet vanaf de linkerkant werd naast gekopt door Gerjan van den Ham. Weer vijf minuten later was Mark Bottenheft dichtbij een treffer. Een uitstekende individuele actie resulteerde in een hard schot op de paal. KHC was duidelijk gewaarschuwd maar kon niets doen tegen de Hierdense druk. In de 16e minuut werd het dan ook dik verdiend 1-0 voor de thuisploeg. Paul van Prehn gaf de bal strak voor vanaf de linkerkant en Andrew Schaftenaar kopte de bal, tussen verdediger en doelman door, binnen. Direct na deze treffer was Vermeij opnieuw dichtbij een treffer, een stevige uithaal werd nog net via een KHC-verdediger geblokt. Na een kwartwedstrijd was het KHC dat voor het eerst gevaarlijk werd. Een plotseling open schietkans in het strafschopgebied verdween net naast de goal van Niels Doornhof. In de 33e minuut was Andrew Schaftenaar dichtbij zijn tweede treffer. Een klutsbal eindigde plots op het hoofd van de Hierdense aanvaller, maar zijn kopbal mistte kracht om de doelman in de problemen te brengen. Richting de rust ging de storm ietwat liggen en werden er geen echte kansen meer gecreëerd. Dit tot in de 44e minuut Ibrahim Stitou de bal geweldig achter de defensie van KHC wist te leggen en Mark Bottenheft vrij voor de doelman zette. Bottenheft chipte de bal geweldig over de kansloze doelman heen en beloonde zo een uitstekend eerste bedrijf met de 2-0. Na rust was het duidelijk dat Hierden de wedstrijd wilde controleren en KHC deed wat het kon om de aansluitingstreffer te produceren. Toch was het Hierden dat de eerste grote kans kreeg. Schaftenaar wist een totaal verkeerde breedtepass te onderscheppen en nam het doel onder vuur. De doelman redde knap in de korte hoek en zo bleef het speelbaar voor de Kampenaren. Een aantal wissels aan de kant van KHC bracht wat meer schwung in het spel van de bezoekers, maar tot echte kansen kwamen ze lang niet. Pas in de 85e minuut was het spits Jonathan van Marle die het Hierdense doel onder vuur wist te nemen maar zijn harde schot ging rakelings over het doel van Doornhof. In de blessuretijd van de wedstrijd, waarin KHC de handdoek had geworpen, beloonde Hierden zichzelf nog met een derde treffer. Invaller Dani Cloteda wurmde zich met een mooie actie tussen twee man door en schoot de bal vanaf de rand van het strafschopgebied op goal. De doelman had alle moeite met dit schot en in de rebound was het Andrew Schaftenaar die van dit slippertje wist te profiteren. Hij kon eenvoudig de 3-0 en zijn tweede doelpunt binnen schieten. Scheidsrechter Mulder, die de wedstrijd prima onder controle had, blies niet veel later voor het einde van de wedstrijd en zo kon Hierden opnieuw een klinkende overwinning bijschrijven. Niet veel later werd bekend dat door het resultaat bij WVF – Batavia’90 (1-1) Hierden al geplaatst is voor de volgende ronde van het bekertoernooi.

Aanstaande zaterdag speelt v.v. Hierden de laatste wedstrijd in de poulefase van de beker. Dit keer staat er weer een uitwedstrijd op het programma. Op het Zwolse natuurgras wordt er gespeeld tegen WVF. Vorig seizoen kwamen beide ploegen elkaar tegen in de competitie en eindigde een zinderend spannende wedstrijd in Zwolle in 1-1.

16’ 1-0 Andrew Schaftenaar

44’ 2-0 Mark Bottenheft