Hierdens bekeravontuur ten einde na verlies tegen s.v. Helios Deventer (2-3)

23 oktober 2023

Hierden 1 - Helios 1

zaterdag 21 oktober, 15:00 uur

Sportpark Mheenzicht (Dorpshuisweg 9 A, 3849BL HIERDEN)

Official: Schuhmacher, Martin (Scheidsrechter), Prophitius, Berend (Assistent-scheidsrechter), Middendorp, Rudy (Assistent-scheidsrechter)

Type: beker

Helios 1

Afgelopen zaterdag stond er na vier competitiewedstrijden weer een bekerwedstrijd op het programma voor v.v. Hierden. In de eerste ronde van de knock-out fase kwam derdeklasser s.v. Helios uit Deventer op bezoek op Sportpark Mheenzicht.

Om 15:00 uur werd er afgetrapt in Hierden en direct lieten de bezoekers zien geen angst te hebben voor de koploper van de 2e klasse H. Al in de tweede minuut van de wedstrijd was er een gevaarlijke hoekschop waarbij doelman Niels Doornhof handelend moest optreden. Na vijf minuten was er een volgende goede kans. Een goedlopende aanval bracht Helios in scoringspositie maar opnieuw was het Doornhof die redding bracht. Na een stormachtig begin van de ploeg van trainer Harry Decheiver viel het spel een beetje stil en waren er voor beide ploegen weinig hoogtepunten te noteren. Tegen het half uur kwam Helios dan wel plots op voorsprong. Een hoekschop vanaf de linkerkant kwam via de kluts bij Bastiaan Lieftink terecht en hij wist de bal van dichtbij in het doel te werken. Na de 0-1 werd Hierden enigszins wakker geschud en kwamen er wat mogelijkheden. Via Mark Bottenheft, Martijn Ruiter en Rik Vermeij kreeg Hierden een aantal kansjes, maar de Helios-doelman kwam niet in de problemen en hield zijn goal eenvoudig schoon. Op slag van rust werd het, net zo plots als dat het 0-1 werd, gelijk. Ryan Bons besloot eens aan te leggen en dit bleek de juiste beslissing. Zijn afstandsschot vanaf een meter of 20 vloog buiten bereik van de doelman in de verre bovenhoek. Direct na de gelijkmaker blies de scheidsrechter voor de rust en zo had Hierden na een matige eerste bedrijf toch nog uitzicht op de volgende ronde. In de tweede helft startte Hierden iets sterker, maar toch was de eerste grote kans voor Helios. Van dichtbij werd de bal vogelvrij overgeschoten en zo bleef het wonderbaarlijk genoeg gelijk. Na een uur spelen kwamen de Deventenaren wel weer op voorsprong. Een uitstekende voorzet vanaf de rechterkant van het veld werd buiten bereik van Doornhof in de hoek gekopt en zo was het terecht 1-2. Vijf minuten later had Helios het duel al kunnen beslissen. Opnieuw werd de Hierdense defensie te kijk gezet, maar ook deze kans ging over en zo bleef het een wedstrijd op Mheenzicht. In de 70e minuut was er weer een goede mogelijkheid voor Hierden. Een voorzet vanaf de linkerkant werd prachtig klaargelegd door Stefan Jansen op Paul van Prehn, maar zijn inzet werd geblokt door de Helios-verdediger. Een kwartier voor tijd was Paul van Prehn opnieuw dichtbij een doelpunt. Een fantastische knal met de buitenkant van de voet zeilde richting de verre kruising maar tot ontsteltenis van iedereen met een rood-wit hart spatte de bal uiteen op de deklat. Een echt slotoffensief van Hierden kwam er niet meer en het was met lange ballen proberen de vooruitgeschoven Jan Jurriën Hop te bereiken, maar dit leverde geen gevaar op voor Helios. In de 94e minuut werd de wedstrijd definitief beslist door een ongelukkig eigen doelpunt. Bij een hoekschop was er een miscommunicatie in de Hierdense defensie en rolde de bal tergend langzaam tegen de touwen. 1-3. Hierden mocht nog aftrappen en dit leverde zelfs een treffer op. Waar de spelers van Helios de 1-3 nog leken te vieren was het invaller Andrew Schaftenaar die de 2-3 binnen schoot. Echter kwam de goal te laat en besloot de leidsman van dienst dat de tijd op was. Zo ging Hierden op eigen veld terecht onderuit tegen een sterker s.v. Helios. De Deventenaren mogen zich opmaken voor de volgende waar voor Hierden het bekertoernooi tegen einde is.

Aankomende zaterdag zal v.v. Hierden de rug moeten rechten in de competitie. Opnieuw speelt Hierden dan een thuiswedstrijd. Ex-eersteklasser s.v. Epe komt op bezoek op Sportpark Mheenzicht. De wedstrijd begint ook dan om 15:00 uur en zal onder leiding staan van dhr. van Bussel.

28' 0-1 Bastiaan Lieftink

45’ 1-1 Ryan Bons