Hierdens collectief verrast Batavia’90 in de slotfase.

04 september 2023

Batavia '90 1 - Hierden 1

zaterdag 2 september, 17:00 uur

Sportpark De Doggersbank (Doggersbank 3, 8226CE LELYSTAD)

Official: Leest, Martijn de (Assistent-scheidsrechter), Allioui, Bilal (Assistent-scheidsrechter), Hoffmann, Remco (Scheidsrechter)

Type: beker

Batavia '90 1

Afgelopen zaterdag is v.v. Hierden officieel begonnen aan het nieuwe seizoen. Voordat de reguliere competitie begint speelt Hierden eerst nog de poulefase van het bekertoernooi. Hierin zijn Batavia’90, KHC uit Kampen en WVF uit Zwolle de tegenstanders. Zaterdag werd er afgetrapt in Lelystad tegen eersteklasser Batavia’90.

Iets na vijven blies leidsman Hoffmann de wedstrijd in gang en direct was het Batavia dat de touwtjes in handen nam. Toch was het v.v. Hierden wat voor het eerst gevaarlijk leek te worden. In de 6e minuut van de wedstrijd was het namelijk Rik Vermeij die werd weggestuurd richting het doel van Batavia’90. De nieuwe Hierden-spits stond echter net in buitenspelpositie en dus werd de aanval afgefloten. Na tien minuten kreeg Batavia de eerste mogelijkheid, maar een schot uit een lastige hoek bracht doelman Wouter Polhoud niet in de problemen. In de 18e minuut leek het dan echt 1-0 te worden, Spits Guido Pauw ging alleen op Polhoud af maar de Hierden goalie liet zich niet van de wijs brengen en kwam als winnaar uit de strijd. Na een half uur was het opnieuw Pauw die het Hierdense doel onder vuur nam maar ook dit keer was het Polhoud die uitstekend redde. Net voor rust was het Hierden dat weer een van zich liet horen. Via de linkerkant kwam Casper Krop met een prachtige voorzet waarbij de vogelvrije Andrew Schaftenaar net te kort kwam om binnen te kunnen knikken. Na de thee was het opnieuw Batavia wat beter begon maar op een schotje van afstand na wisten de Lelystedelingen de Hierdense muur niet te slechten. De ploeg van van Hunenstijn oogde fit en kreeg vanaf het uur meer grip op de wedstrijd. Een kwartier voor tijd resulteerde dit in een voorsprong. Rik Vermeij was met drie Batavia-spelers om hem heen ijzersterk aan de bal en frommelde zich een weg richting het doel. Zijn schot ging via een been over de Batavia-goalie heen het doel in en zo stond het 0-1. Uitzinnig van vreugde vierde Vermeij zijn eerste officiële goal voor Hierden. Ook na dit doelpunt wist de ploeg van Michel van Oostrum geen kansen meer te creëren. Hierden kreeg daarentegen steeds meer ruimte en de onvermoeibare Krop wist vijf minuten voor tijd opnieuw in te grijpen bij een aanval van de thuisploeg. Hij kon alleen richting het doel en gaf Vermeij de bal op een presenteerblaadje. Laatstgenoemde faalde dan ook niet en gooide de wedstijd in het slot: 0-2. De wedstrijd leek beslist en Hierden kreeg nog een aantal goede mogelijkheden om nog meer zout in de wonden van de thuisploeg te strooien, maar er werd niet meer gescoord. Zo eindigde de eerste bekerwedstrijd in een overwinning en staat v.v. Hierden bovenaan in de groep.

Aanstaande zaterdag speelt v.v. Hierden opnieuw tegen een eersteklasser. Dan komt KHC op bezoek in Hierden. De Kampenaren verloren afgelopen zaterdag met 2-3 van WVF en zullen dus gebrand zijn op een overwinning. Het duel op Sportpark Mheenzicht begint om 15:00 uur.

77’ 0-1 Rik Vermeij

86’ 0-2 Rik Vermeij