v.v. Hierden bereikt finale na ware thriller tegen Unicum (1-0)

12 juni 2023

Hierden 1 - Unicum 1

zaterdag 10 juni, 15:00 uur

Sportpark Mheenzicht (Dorpshuisweg 9 A, 3849BL HIERDEN)

Official: Smit, Stan (Scheidsrechter), Wenneker, Nick (Assistent-scheidsrechter), Hoornstra, Robèrt (Assistent-scheidsrechter)

Type: --

Unicum 1

Afgelopen zaterdag werd er in de brandende zon op Sportpark Mheenzicht gespeeld voor een plek in de finale van de nacompetitie voor promotie naar de 1e klasse. v.v. Hierden en v.v. Unicum wonnen dit seizoen beiden één onderlinge ontmoeting. Op voorhand beloofde het een bloedstollende wedstrijd te worden en die verwachtingen werden dan ook meer dan waargemaakt.

Ondanks de hoge tempraturen was Mheenzicht goed gevuld en werd er nadat alle kruitdampen waren opgetrokken afgetrapt door Hierden. De eerste minuten lieten direct het belang van dit duel zien. Er werd voornamelijk afgetast waarbij Hierden iets meer balbezit had maar tot een serieuze mogelijkheid kwamen beiden ploegen niet. Pas na een kwartier spelen was er het eerste moment van opwinding. Doelman Tymo Harmsen van Unicum verwerkte een lange bal van Hierden niet goed en Mark Bottenheft probeerde de bal vanaf een meter of 25 over de goalie heen te stiften, zijn inzet ging echter net over. Twee minuten later was Hierden dan echt dichtbij een doelpunt. Een geweldige knal van ver buiten het strafschopgebied van Stefan Jansen was Harmsen veel te machtig, maar hij kreeg hulp van de deklat. Net voor de drinkpauze was Unicum voor het eerst dreigend. Spits Jason Lenz kreeg ruimte om te schieten en liet zien hoe gevaarlijk hij kan zijn. Zijn inzet ging net naast het doel van Hierden-goalie Niels Doornhof. Na deze enerverende tien minuten viel het duel weer stil waarbij Hierden vooral de bal had en Unicum het spel aan Hierden liet. In de 38e minuut leek Hierden op voorsprong te komen via Brian Klaassen. Een voorzet van Andrew Schaftenaar werd verwerkt tot doelpunt door de Hierdense spits maar dit deed hij vanuit buitenspelpositie. Zo gingen beiden ploegen de rust in met de brilstand nog op het scorebord. Het was duidelijk dat het een wedstrijd zou worden waarbij één moment van beide ploegen zomaar beslissend kon zijn. Na rust was het een ander spelbeeld. Unicum had duidelijk het betere van het spel en Hierden kon even niet onder de druk vandaan komen. Op het uur werd Unicum dan ook echt gevaarlijk en was Niels Doornhof met twee fantastische reddingen in een paar minuten tijd de reddende engel voor Hierden. Twintig minuten voor tijd leek het dan wel 0-1 te worden. Jason Lenz werd bereikt in de 16-meter, hij kapte de Hierdense verdediging uit en zette Doornhof op het verkeerde ben. Hij hoefde de bal alleen nog in de hoek te schuiven, maar doordat hij dit ogenschijnlijk wat nonchalant deed belandde de bal op de paal. Ongeloof op de Lelystadse bank en de al juichende Unicum aanhang kon hun ogen niet geloven. Na deze kans was Unicum het even kwijt en kwam Hierden langzaam weer beter in het spel. Ook oogde de ploeg duidelijk fitter dan de Lelystedelingen waar de eerste krampgevallen zich voordeden. In de 84e minuut had Andrew Schaftenaar de winnende goal op zijn voorhoofd liggen maar zijn kopbal, na een afgemeten voorzet van Klaassen, mistte kracht en kon eenvoudig worden gevangen door Harmsen. In de 89e minuut was Hierden alsnog dichtbij de winnende goal. Invaller Martijn Ruiter kwam uitstekend voor zijn man, maar zijn inzet ging hoog over. Na dit slotoffensiefje van Hierden gebeurde er niks noemenswaardig meer en dus zat er niks anders op dan verlengen. Hierden begon ijzersterk aan de verlenging en had duidelijk nog energie over. Unicum daarentegen kreeg het steeds moeilijker. In de 94e minuut kreeg Hierden een vrije trap op een meter of 18 van de goal van Harmsen. Mark Bottenheft nam plaats achter de bal, krulde deze over de muur, maar Harmsen kon redding brengen. Echter bleef de bal in het speelveld en kwam deze uiteindelijk opnieuw terecht bij Bottenheft. Hij passeerde zijn tegenstander op de zijlijn en zette de bal strak voor. De ingekomen Casper Krop bedacht zich geen moment en nam de bal ineens op zijn pantoffel en deze plofte prachtig in de benedenhoek. Een orkaan van geluid raasde over Mheenzicht en de Lelystedelingen stortte ter aarde. 1-0. De Hierdenaren leken door de goal nog meer energie te kunnen leveren en Unicum leek verslagen. De blauwwitten deden wat ze konden maar wat ze ook probeerden, de Hierdense defensie gaf geen kik. Na ruim 120 bloedstollende minuten vond de uitstekend leidende scheidsrechter Smit het welletjes en blies hij voor het einde van de wedstrijd. De Hierdense bank bestormde het veld en feliciteerde matchwinner Krop met zijn winnende treffer.

Kort na de wedstrijd werd bekend dat DOS’37 uit Vriezenveen de tegenstander in de finale van de nacompetitie wordt. Zij wonnen, in ook een knotsgek duel, van DOS Kampen dat afzakt naar de 2e klasse. (4-3) Het duel tussen v.v. Hierden en DOS’37 wordt zaterdag 17 juni afgewerkt op Sportpark het Achterveen, op het terrein van v.v. Hattem. De wedstrijd zal ook beginnen om 15:00 uur. De winnaar maakt na een jaar afwezigheid haar rentree in de 1e klasse.

95’ 1-0 Casper Krop

63’ <-> Gert Boonen (u) – Martijn Ruiter (i)

88’ <-> Brian Klaassen (u) – Dominique Denzel (i)

88’ <-> Andrew Schaftenaar (u) – Sander Nieuwhof (i)