v.v. Hierden boekt dik verdiende overwinning op HC&FC Victoria 1893. (2-0)

14 oktober 2024

Hierden 1 - Victoria 1

zaterdag 12 oktober, 15:00 uur

Sportpark Mheenzicht (Dorpshuisweg 9 A, 3849BL HIERDEN)

Official: Koenderink, Jan (Assistent-scheidsrechter), Elibol, Yunus (Assistent-scheidsrechter), Aalders, Stefan (Scheidsrechter)

Wedstrijdnummer: 20821

Type: regulier

Victoria 1

Afgelopen zaterdag speelde v.v. Hierden de thuiswedstrijd tegen het onbekende HC&FC Victoria 1893 uit Loosdrecht. De bezoekers kende een uitstekende seizoenstart en haalde uit de eerste drie wedstrijden al zes punten. Voor v.v. Hierden was de opening van het seizoen een stuk moeizamer en het in huis houden van de eerste punten was voor de ploeg van Stevan de Geijter een must.

Klokslag 15.00 uur gaf scheidsrechter Aalders het startsein voor de wedstrijd tussen v.v. Hierden en HC&FC Victoria 1893. Vanaf minuut één ontpopte zich een interessant duel waarbij Hierden, mede door wat tactische wijzigingen in de basis, de bezoekers vroeg onder druk wist te zetten en de opbouw vroeg probeerde te verstoren. Victoria liet daarentegen zien over een uitstekende ploeg te beschikken en speelde zich zo nu en dan fraai onder de Hierdense druk uit. Zo was het duel, dat het eerste kwartier geen mogelijkheden kende, toch vermakelijk en werd het toegestroomde publiek goed vermaakt. Na 17 minuten voetballen volgde er dan ook een eerste mogelijk en deze was voor de thuisploeg. Een goede vrije trap van Mark Bottenheft belandde op het hoofd van Jan-Jurriën Hop, maar zijn kopbal vloog, buiten het bereik van de doelman, net voorlangs. Ook de oplettende Rik Vermeij kwam net te kort om de bal te kunnen inknikken en zo bleef het 0-0. In de tegenstoot, waarbij de gasten via een prachtige steekbal ineens vrij voor doelman Wouter Polhoud stonden, kon laatstgenoemde redding brengen en voorkwam hij op zijn beurt een voorsprong voor Victoria. Na deze kans voor beide ploegen ging het tactische steekspel van het eerste kwartier weer verder en bleven verdere mogelijkheden voorlopig uit. Pas vijf minuten voor rust was er weer een moment van opwinding toen Mark Bottenheft een afgeslagen hoekschop via een omhaal richting doel probeerde te werken, maar zijn inzet ging over. Net als bij de eerste kans voor v.v. Hierden werd Victoria ook nu weer gevaarlijk in de tegenstoot. Sterker nog, de 0-1 leek al genoteerd te kunnen worden toen de bezoekers met twee spelers op Polhoud afstormde. Zij het niet dat Binc Zwart met een uiterste krachtsinspanning de matige breedtebal wist te onderscheppen en deze wist te verwerken tot hoekschop. De hoekschop leverde geen enkel gevaar op en dit bleek ook direct het laatste wapenfeit voor de thee. Zo was er nog niet gescoord, waren de kansen spaarzaam, maar zagen de belangstellenden toch een enerverend duel op sportpark Mheenzicht.

Het tweede bedrijf begon v.v. Hierden opnieuw sterk en kreeg het na een paar minuten al een mogelijkheid via Gerjan van den Ham, echter was zijn inzet vanaf de rand van het strafschopgebied wat aan de zachte kant en kon deze makkelijk worden gevangen door de Loosdrechtse doelverdediger. Een aantal minuten later was het wel raak voor de, voor deze wedstrijd, geposteerde linksbuiten. Binc Zwart kwam met een lange bal van achteruit waarbij Van den Ham zijn kans schoon zag. Hij nestelde zich tussen de laatste verdediger en de doelman in en kon zo buiten het bereik van de goalie de 1-0 tegen de touwen koppen. Heel Mheenzicht veerde op en ging, nog meer dan het al deed, achter de thuisploeg staan. Dit resulteerde in meer overwicht voor de thuisploeg en leek het opzoek te kunnen naar een scoreverdubbeling. De 2-0 bleef voorlopig uit en via een aantal wissels kreeg Victoria weer wat meer grip op de wedstrijd. In de 77e minuut resulteerde dit tot een grote kans waarbij Binc Zwart opnieuw een sta-in-de-weg was richting een treffer. Een hoekschop kwam in de kluts terecht waarna deze richting doel werd gewerkt en Wouter Polhoud kansloos was, gelukkig voor de Hierdenaren was Zwart attent en haalde hij de bal voor de doellijn weg en was het gevaar geweken. In de slotfase wisselde v.v. Hierden een aantal keer om het slot op de deur te houden en met verse krachten via een counter de wedstrijd te kunnen gaan beslissen. Victoria bleef aandringen zonder echt gevaarlijk te worden en in de blessuretijd van het duel besliste invaller Tim de Vries het duel definitief. Uitstekend ingrijpen van Mark Bottenheft bij een dieptepass van Victoria bracht de vaak onopvallende, maar niet te missen kracht Ryan Bons in balbezit. Bons zag de Vries vertrekken en zette hem met een fraaie pass voor de doelman. Tim de Vries schakelde de uitkomende doelman met een simpele voetbeweging uit en kon zo eenvoudig de 2-0 binnen schuiven. Een orkaan van vreugde raasde over Mheenzicht, want het feit dat de wedstrijd al in de extra tijd zat en de voorsprong geruststellend was bracht het besef dat de eerste punten bijgeschreven konden gaan worden. Leidsman Aalders liet nog een aantal minuten doorspelen maar de Hierdense defensie, welke oerdegelijk was, kraakte geen enkele keer en zo bleef het bij 2-0. v.v. Hierden boekte een verdiende overwinning en voor HC&FC Victoria 1893 waren de druiven zuur. Mede door de overwinning van v.v. Hierden gaf het de rode lantaarn over aan DTS’35 Ede, maar de competitie is nog jong en bovenal (14 ploegen binnen zeven punten) erg onvoorspelbaar.

Zaterdag 19 oktober wacht alweer de volgende wedstrijd voor v.v. Hierden. Dan gaan het op bezoek bij de Bussumse Football Club. De Bussumers verloren dit seizoen nog niet en staan met acht punten na vier gespeelde wedstrijden op een mooie tweede plaats op de ranglijst. De wedstrijd op Sportpark Meerweg begint om 14.45 uur en staat onder leiding van dhr. Wa Bwanda.

56’ 1-0 Gerjan van den Ham

90+2’ 2-0 Tim de Vries