v.v. Hierden breidt reeks uit met zesde zege op rij. (1-2)

17 maart 2024

Epe 1 - Hierden 1

zaterdag 16 maart, 14:30 uur

Sportpark Wachtelenberg (Sportlaan 5 -7, 8162BE EPE)

Official: Koolwijk, Paul van (Scheidsrechter), Prophitius, Berend (Assistent-scheidsrechter), Essen, Herman van (Assistent-scheidsrechter)

Type: regulier

Epe 1

Afgelopen zaterdag speelde v.v. Hierden weer een uitwedstrijd. Tegenstander was de tot dan toe nummer 11 van de competitie; s.v. Epe. De Epenaren kregen een week eerder een ruime nederlaag te verwerken en waren dus gebrand op eerherstel. Epe moest het stellen zonder hoofd –en assistent-trainer, welke beide waren geschorst. Voor v.v. Hierden was het zaak geen fout te maken in de strijd om de bovenste plekken, maar wist ook dat het een lastige opgave zou worden op het natuurgras van Sportpark de Wachtelenberg.

Om klokslag 14.30 uur floot leidsman van Koolwijk uit Angeren voor het begin van de wedstrijd. Hierden nam het initiatief en speelde verzorgd voetbal. Toch was de eerste goede mogelijkheid voor Epe. Een harde streep richting de verre hoek ging buiten het bereik van Wouter Polhoud rakelings naast. Een minuut later liet Hierden, namens Mark Bottenheft, wat van zich horen. Ook hij schoot van afstand maar zijn inzet ging over. Drie minuten later was er een echt goede kans voor Hierden. Een vloeiende aanval die begon bij Polhoud en via Andrew Schaftenaar en Lars van Wetering bij Ryan Bons terecht kwam. Laatstgenoemde nam de bal op zijn pantoffel, maar ook dit schot verdween over het Epese doel. Na een kwart wedstrijd was er een volgende mogelijkheid voor Hierden. Paul van Prehn kreeg de bal bij toeval voor zijn voeten, kon uithalen, maar ook dit schot vloog over. Na een klein half uur was het wel raak voor Hierden. Epe leek in eerste instantie gevaarlijk te kunnen gaan counteren, maar het was Mark Bottenheft die geweldig ingreep. Na zijn ingreep zag hij de vrijstaande Paul van Prehn en met een voorzet welke door een ringetje te halen was wist hij de de Hierdense schutter te bereiken. Ook dit keer kopte van Prehn met scherp en zo kwam Hierden op een verdiende 0-1 voorsprong. Na de openingstreffer bleven grote mogelijkheden uit en ook de thuisploeg wist niet meer gevaarlijk te worden voor rust. Zo gingen beide ploegen rusten met een verdiende, maar minimale voorsprong voor Hierden.

Na rust begon Hierden direct weer sterk en al naar vier minuten wist het de voorsprong te verdubbelen. De aanval begon bij Jan-Jurriën Hop die met een mooie lange bal Mark Bottenheft wist te bereiken. Bottenheft bereiktte op zijn beurt Lars van Wetering die de bal precies op maat terug wist te geven aan Bottenheft. Die zette nog een aantal verdedigers en de doelman op het verkeerde been en kon zo de 0-2 tegen de touwen schieten. Na de 0-2 veranderde het spelbeeld en kwam de thuisploeg, dat wat omzettingen deed, beter in de wedstrijd. Hierden liet het gebeuren en werd langzaam verder achteruit gedrukt. Na 56 minuten voetbal leverde dit voor het eerst echt gevaar op toen Epe richting het doel van Polhoud kon gaan. De Hierdense goalie reageerde echter alert en plukte te bal heldhaftig van een Epese voet af en maakte de aanval zo onschadelijk. Een minuut later werd Epe opnieuw gevaarlijk. Een aanval over de linkerkant van het veld leverde een schietkans op, maar de inzet mistte kracht waardoor Polhoud deze eenvoudig kon oprapen. Na driekwart wedstrijd leek Hierden het duel dan toch te beslissen. Andrew Schaftenaar werd weggestuurd en schoof de bal koel onder de doelman door in de verre hoek. De assistent-scheidsrechter had de vlag inmiddels in de lucht gestoken en zo werd het doelpunt geannuleerd. In de 71e minuut was Epe opnieuw dichtbij de aansluitingstreffer. Een mislukte voorzet dwarrelde richting de verre kruising, maar opnieuw liet Polhoud zien een betrouwbare sluitpost te zijn en plukte de bal vroegtijdig onder de lat vandaan. Ruim tien minuten voor het eindsignaal werd het dan wel weer spannend. Een mooie aanval van de thuisploeg resulteerde in een goal welke veel weg had van buitenspel. Ook hier stak de assistent zijn vlag omhoog, maar dit keer kende dhr. Van Koolwijk het doelpunt toe. Hierden protesteerde, maar de scheidsrechter bleef bij zijn besluit het doelpunt goed te keuren. Hierden wist dat het nog tien lastige minuten zou krijgen waarbij Epe opzoek zou gaan naar de gelijkmaker. Zeker toen een paar minuten na de aansluitingstreffer Mark Bottenheft na een flinke charge het veld moest verlaten. Ook hier kreeg Hierden de leidsman niet mee en in de tegenaanval moest het zelfs uitkijken voor de gelijkmaker. In de absolute slotfase wisselde Epe nog om een punt uit het vuur te slepen, maar de grootste kansen waren voor Hierden. Tot tweemaal toe had Lars van Wetering de beslissing op zijn schoen, maar zijn pogingen gingen naast en over. Epe werd niet meer gevaarlijk en na een minuut of negen blessuretijd blies de scheidsrechter voor het einde van de wedstrijd. Een wedstrijd met twee totaal verschillende gezichten werd uiteindelijk winnend afgesloten door v.v. Hierden. Zo blijft het koploper in de 2e klasse H, maar het blijft ook de hete adem van v.v. Unicum, dat met 0-4 won bij ZZVV, in de nek voelen.

Volgende week zaterdag speelt v.v. Hierden weer op het eigen Sportpark Mheenzicht. Tegenstander dan is AGOVV. De Apeldoorners verloren afgelopen zaterdag op eigen veld van het in vorm verkerende IJVV. De heenwedstrijd eerder dit seizoen, in de stromende regen op Berg & Bos werd nipt met 0-1 gewonnen door v.v. Hierden. De laatste editie op Mheenzicht eindige vorig seizoen in 1-1. Het duel zaterdag begint om 15.00 uur en staat onder leiding van dhr. O’Niel.

29' 0-1 Paul van Prehn

49' 0-2 Mark Bottenheft