v.v. Hierden duidelijk de sterkste in derby tegen v.v. Nunspeet. (1-2)

22 januari 2024

Nunspeet 1 - Hierden 1

zaterdag 20 januari, 14:45 uur

Sportpark De Wiltsangh (Sportlaan 1, 8072CA NUNSPEET)

Official: Frens, Jaap (Assistent-scheidsrechter), Prophitius, Berend (Assistent-scheidsrechter), Braaksma, Wieger (Scheidsrechter)

Type: regulier

Nunspeet 1

Nadat v.v. Hierden 2024 was gestart met een tweetal oefenwedstrijden stond afgelopen zaterdag de eerste wedstrijd in competitieverband op het programma. De ploeg van Bert van Hunenstijn nam het op het op tegen v.v. Nunspeet.

Na goed onderling overleg tussen beide trainers werd er tijdens de warming up besloten om toch uit te wijken naar veld 4 op Sportpark De Wiltsangh. v.v. Nunspeet had met man en macht gewerkt om het hoofdveld bespeelbaar te maken, maar deze bleek toch erg glad te zijn en zo kon de veiligheid van de spelers niet worden gewaarborgd. Zodoende begon de derby iets later dan gepland en de bezoekers trokken zich daar ogenschijnlijk het minst van aan. Hierden begon zoals een koploper betaamt en Nunspeet had weinig in te brengen. Al na vier minuten leverde de Hierdense overhand ook een kans op. Rik Vermeij bracht de bal op maat voor en Paul van Prehn kon van dichtbij het doel van Jardi Niebeek onder vuur nemen, van Prehn had het vizier echter nog niet volledig op scherp staan en stuurde zijn kopbal naast. Een paar minuten later was een soortgelijke mogelijkheid. Dit keer was het Mark Bottenheft die de bal strak voorbracht en debutant Lars van Wetering kon de score openen. Ook van Wetering kopte de bal naast en zo bleef het nog 0 tegen 0. Ondanks de gemiste kansen in de openingsfase bleef Hierden de betere partij zonder al te grote kansen te creëren. Nunspeet veranderde meermaals van speelwijze om meer grip op de wedstrijd te krijgen, maar in de 36e minuut kreeg het de deksel op de neus. Opnieuw was het de uitstekend spelende Rik Vermeij die een afgemeten voorzet afleverde waarbij de Nunspeetse defensie Paul van Prehn volledig vrij liet. Gezien het scorend vermogen van van Prehn dit seizoen leek dit geen handige keuze en dit werd enkele seconden later ook bevestigd toen hij de bal koel tegen de touwen wist te koppen: 0-1. Vlak voor rust leek Hierden de score ook nog te gaan verdubbelen. Van Wetering, die speelde alsof hij al maanden meedraaide bij de Hierdenaren, leverde een piekfijne voorzet af bij Andrew Schaftenaar die de bal knap tegendraads inkopte. Net zo knap was de safe van Niebeek die zijn ploeg met een goede redding op de been hield. Na dit moment floot leidsman Braaksma voor het einde van de eerste helft en konden beide ploegen de warmte van de kleedkamer opzoeken.

Na een kwartiertje pauze begon de tweede helft zoals de eerste geëindigd was. Hierden dicteerde en Nunspeet volgde. Het duurde dan ook niet lang tot Hierden de score wel wist uit te breiden. Stefan Jansen werd goed aangespeeld door Wouter Polhoud en eerstgenoemde leverde een juweel van een assist af bij Paul van Prehn. Van Prehn won het sprintduel van zijn directe tegenstander, wipte de bal over Niebeek heen en kon de bal eenvoudig binnen tikken: 0-2. Gezien het spelbeeld leek dit de beslissing te zijn, zeker toen van Prehn een paar minuten later ook zijn derde leek te gaan maken. De paal was Nunspeet goed gezind en zo bleef de ploeg van Werner Pluim in leven. Op het uur raakte de thuisploeg wat gefrustreerd en kreeg het in korte tijd twee gele kaarten. Zeker de tweede, waarbij doelpuntenmaker Paul van Prehn het veld met een forse open wond per brancard moest verlaten, leek totaal niet nodig in deze verder sportieve wedstrijd. De wedstrijd werd na dit moment wat rommeliger, maar toch was het Hierden dat via van Wetering en Vermeij de score had kunnen, zo niet moeten uitbreiden. Tien minuten voor tijd werd het uit en niets ineens weer spannend. Waar Hierden verwachte dat Nunspeet de bal zou teruggeven na een blessure dacht Adi Draganovic daar anders over en schoot hij de bal vanaf 30 meter in de bovenhoek. Een felle discussie, vooral langs de kant, volgde maar het doelpunt telde en het leken nog tien minuten billenknijpen te worden voor Hierden. Niets van dit alles bleek het geval te zijn want Nunspeet wist niet meer gevaarlijk te worden en zo won Hierden dik verdiend met 1-2. Ook v.v. Unicum wist te winnen en zo wordt de eerste periode aanstaande zaterdag pas beslist. Hierden is dan vrij en moet hopen op puntverlies van v.v. Unicum bij FC Horst.

Voor Hierden staat de volgende competitiewedstrijd pas gepland voor 3 februari. Dat is er niet zo maar één, want dan gaat het op bezoek bij v.v. Unicum. De Schouwbewoners zullen gebrand zijn op een overwinning na het verlies eerder dit seizoen op Sportpark Mheenzicht.

36’ 0-1 Paul van Prehn

48’ 0-2 Paul van Prehn