v.v. Hierden en FC Horst delen de punten na rommelige derby. (1-1)

09 september 2024

Hierden 1 - FC Horst 1

zaterdag 7 september, 15:00 uur

Sportpark Mheenzicht (Dorpshuisweg 9 A, 3849BL HIERDEN)

Official: Zijl, Alex van (Scheidsrechter), Prophitius, Berend (Assistent-scheidsrechter), Sanders, Barry (Assistent-scheidsrechter)

Type: beker

FC Horst 1

De eerste officiële thuiswedstrijd voor v.v. Hierden dit nieuwe seizoen was direct een prachtig affiche; FC Horst kwam op bezoek op Sportpark Mheenzicht. De bezoekers hadden door de afgelasting tegen v.v. Lunteren nog geen wedstrijd gespeeld in het bekertoernooi, v.v. Hierden zou door het goede resultaat tegen v.v. Bennekom genoeg hebben aan een gelijkspel om door te gaan naar de knock-out fase.

Onder het genot van een heerlijk zonnetje floot leidsman van Zijl om 15.00 uur voor het begin van de wedstrijd tussen v.v. Hierden en FC Horst. De Horstenaren oogden direct iets scherper en hadden in de beginfase het betere van het spel. In de 13e minuut leverde het overwicht ook de eerste grote kans op. Bij een ingooi lette de Hierdense defensie even niet goed op en kreeg Matijs Valstar de kans om de score te openen, echter was het Niels Doornhof wie deze inzet met een knappe redding onschadelijk wist te maken en zo bleef een vroege openingstreffer uit. Na het eerste kwartier kwam Hierden wat beter in de wedstrijd en golfde het spel op en neer. De volgende goede mogelijkheid was niettemin ook voor Horst. Opnieuw werd spits Valstar in stelling gebracht om van dichtbij het doel onder vuur te nemen, maar hij mistte de bal volledig waardoor het gevaar was geweken. Na een klein half uur kreeg ook Hierden de eerste grote kans. Een goede voorzet van Andrew Schaftenaar leek te kunnen worden binnen geschoten door Milan van Beekhuizen, maar laatstgenoemde kreeg de bal net wat achter zich waardoor ook hij de bal niet wist te raken. Het laatste kwartier voor de thee bleven verdere noemenswaardige momenten uit en door het lage tempo werd het publiek niet echt vermaakt.

Het tweede bedrijf kwam Hierden een stuk beter voor de dag. Het tempo werd opgeschroefd en Horst werd wat meer de wil opgelegd. Toch kwamen de bezoekers ineens op voorsprong. Balverlies op het middenveld zorgde ervoor dat Hierden even uit positie was en Matijs Valstar kon alleen op Niels Doornhof af. De doelman bleef lang op de been, maar Valstar faalde niet en schoof vakkundig de bal tegen de touwen. 0-1. Toch panikeerde de Hierdenaren niet en gingen ze door met waar ze na rust aan begonnen waren. Dit leverde twee minuten na de openingstreffer alweer de gelijkmaker op. Een prachtige aanval waarbij de bal vlot van voet naar voet ging kwam uiteindelijk terecht bij Andrew Schaftenaar. Die twijfelde geen moment en schoot beheerst de 1-1 binnen. Ook na de gelijkmaker bleef de Hierden de iets betere ploeg en kwam het niet in de problemen, echt grote kansen werden er daarentegen ook niet bij elkaar gespeeld waardoor de toeschouwers getuige waren van een boeiend schaakspel. Met nog een kwartwedstrijd te spelen moest Hierden plots met 10 man verder. Een duel op middenveld eindigde met een trappende beweging van Guido Franken waardoor de scheidsrechter niet anders kon dan hem richting de kleedkamer sturen. Hierden moest het dus nog een tijdje doen met een man minder, maar aan de verhoudingen op het veld veranderde weinig. Toch kreeg FC Horst een dot van een kans om weer op voorsprong te komen. Een goedlopende aanval leverde een schietkans op, maar opnieuw was het Niels Doornhof die met een geweldige redding een doelpunt wist te voorkomen. In de 79e minuut was Hierden weer dichtbij een treffer. Opnieuw een aanval over meerdere schijven en deze keer werd rechtsback Binc Zwart en stelling gebracht. Zijn schot mistte echter precisie en ging ruim over het doel van doelman Joris ten Bolscher. Tien minuten voor tijd kregen we misschien wel het mooiste moment van de wedstrijd te zien. De in goede vorm verkerende Rik Vermeij kreeg de bal op eigen helft aangespeeld en in een splitsecond zag hij ten Bolscher te ver voor zijn goal staan. Vermeij besloot vanaf eigen helft uit te halen en zijn schot ging over kansloze doelman rakelings naast. Een prachtige poging welke een beter lot had verdiend. Ook in de absolute slotfase kreeg Hierden via Twan van Nijhuis nog een goede mogelijkheid; zijn inzet ging echter ruim voorlangs. Aan de andere kant kwam Hierden diep in blessuretijd ook nog een keer goed weg toen FC Horst een goede mogelijkheid verkeerd uitspeelde. Na een minuut of zeven extra tijd vond dhr. van Zijl het welletjes en floot hij voor het einde van een boeiende maar ook rommelige derby. Door het gelijke spel bekert v.v. Hierden door en heeft FC Horst volgende week tegen v.v. Bennekom alles in eigen hand om ook de volgende ronde te bereiken.

De volgende wedstrijd staat gepland voor aanstaande zaterdag, 14 september. Dan speelt Hierden op het eigen Sportpark Mheenzicht een oefenwedstrijd tegen v.v. Lunteren. Er wordt ook dan afgetrapt om 15.00 uur.

54’ 0-1 Matijs Valstar

56’ 1-1 Andrew Schaftenaar