v.v. Hierden koploper na zege op s.v. Hatto Heim. (0-4)

16 oktober 2023

Hatto Heim 1 - Hierden 1

zaterdag 14 oktober, 14:30 uur

Sportpark 't Achterveen (Konijnenbergerweg 2, 8051CC HATTEM)

Official: Schoonhoven, Jarno (Scheidsrechter), Prophitius, Berend (Assistent-scheidsrechter), Stouwdam, Gerard (Assistent-scheidsrechter)

Type: regulier

Hatto Heim 1

Afgelopen zaterdag ging v.v. Hierden op bezoek in Hattem bij s.v. Hatto Heim. De Hattemers kende een lastige seizoenstart, maar na een knappe overwinning op IJVV van de week ervoor (1-4) ging de ploeg van trainer Jan-Peter Jonkman de wedstrijd toch met vertrouwen tegemoet. Hierden won de eerste drie wedstrijden en wilde deze reeks uiteraard voortzetten.

In zeer wisselende omstandigheden op Sportpark ’t Achterveen ging de wedstrijd tussen Hatto Heim en Hierden om 14:30 uur van start. De wedstrijd kende een stroeve start en beide ploegen keken de kat uit de boom. Pas na een klein kwartier was het de thuisploeg dat voor het eerst enigszins gevaarlijk werd. Een schot van buiten het strafschopgebied werd van richting veranderd en dwong doelman Wouter Polhoud tot een redding. Na deze mogelijk werd Hierden iets sterker en na 20 minuten leidde dit tot een voorsprong. Paul van Prehn bracht een afgeslagen hoekschop opnieuw voor de goal en het was spits Rik Vermeij die het meest alert was. Hij kon de bal bij de tweede paal van dichtbij binnentikken en zo was het 0-1. Ook na de openingstreffer bleef het een enigszins tamme wedstrijd zonder al te veel mogelijkheden. Op het half uur kon van Prehn, op aangeven van Ibrahim Stitou, de bal richting goal koppen maar zijn inzet mistte kracht en doelman Mensink kon de bal naast laten gaan. Hatto Heim deed wat het kon en probeerde zich een weg door de Hierdense defensie te voetballen, maar ook dit leverde geen grote mogelijkheden op. Op slag van rust was Hierden nog dichtbij de 0-2. Een goede aanval via de rechterkant resulteerde in een schietkans voor Vermeij, maar zijn inzet ging rakelings naast. Zo gingen beiden ploegen rusten met een kleine voorsprong voor de bezoekers. Na de pauze liet de thuisploeg direct hun intenties zien. Hierden werd onder druk gezet en al na twee minuten moest Polhoud in actie komen. De Hierdense doelman deed dit met verve en zo bleef het 0-1. Na de goede start van Hatto Heim nam Hierden het stokje over en kwam Hatto Heim niet echt meer aan voetballen toe. Na wat tactische omzettingen van de Hierdense oefenmeester was het wachten op scoreverdubbeling en na driekwart wedstrijd was het van Prehn die hiervoor tekende. Uitstekend voorwerk van Mark Bottenheft zette van Prehn aan het werk en oog in oog met de Hattemse goalie faalde hij niet en schoot Hierden op een comfortabele 0-2 voorsprong. Nog even was er discussie omdat de assistent scheidsrechter buitenspel had gezien, maar de leidsman negeerde dit vlagsignaal en kende het doelpunt toe. Het verzet van de thuisploeg was daarmee gebroken en via Bottenheft en Stitou had Hierden de score snel kunnen uitbreiden. De doelman redde twee keer knap en zo bleef het verschil nog even twee. Echter kwam daar de laatste minuten snel verandering in toen Paul van Prehn zijn kwaliteiten nog maar eens toonde. In de 83e minuut werd de nieuwbakken Hierdenaar via de rechterkant weggestuurd en waar iedereen rekende op een voorzet joeg hij de bal meedogenloos in de verre bovenhoek, 0-3. Ook het slotakkoord was voor van Prehn en zo maakte hij zijn hattrick compleet. Andrew Schaftenaar vond op de weg naar een treffer de doelman op zijn weg, maar in de rebound was van Prehn het meest attent en hij schoof de bal rustig achter Mensink. De wedstrijd eindigde hiermee in een 0-4 overwinning voor Hierden en zo werd een weinig spectaculaire wedstrijd toch met ruime cijfers gewonnen. Door de winst en de resultaten op andere velden is v.v. Hierden nu alleen koploper in de 2e klasse H. De ploeg van Bert van Hunenstijn heeft nog geen verlies punten en slechts één tegentreffer geïncasseerd.

Aankomende zaterdag staat de competitie even op stand-by en wordt er gespeeld voor een plaats in de volgende ronde van de districtsbeker. In de eerste ronde van de knock-out fase speelt v.v. Hierden een thuiswedstrijd tegen s.v. Helios uit Deventer. Ook de Deventenaren, uitkomend in de 3e klasse, zijn dit seizoen nog ongeslagen in officiële wedstrijden en zullen dus met vertrouwen afreizen naar Hierden. Er wordt zaterdag om 15:00 uur afgetrapt op Sportpark Mheenzicht.

20' 0-1 Rik Vermeij

67' 0-2 Paul van Prehn