v.v. Hierden pakt volle buit bij solide seizoensopener. (2-0)

25 september 2023

Hierden 1 - Unicum 1

zaterdag 23 september, 15:00 uur

Sportpark Mheenzicht (Dorpshuisweg 9 A, 3849BL HIERDEN)

Official: Mulder, Niels (Scheidsrechter), Prophitius, Berend (Assistent-scheidsrechter), Afgeschermd, (Assistent-scheidsrechter)

Type: regulier

Unicum 1

Na een leerzame voorbereiding en een prima poulefase van het bekertoernooi begon voor v.v. Hierden zaterdag dan echt de competitie. De eerste wedstrijd was direct een serieuze voor de Hierdenaren. v.v Unicum, door velen gezien als titelkandidaat, kwam op bezoek op Sportpark Mheenzicht.

Onder toeziend oog van een flink aantal belangstellenden blies scheidsrechter Mulder klokslag 15:00 uur voor het begin van de wedstrijd. Beide ploegen durfden niet echt het initiatief te nemen en het eerste kwartier speelde het spel zich voornamelijk af rond de middencirkel. Na de voorzichtige openingsfase kreeg de thuisploeg de eerste mogelijkheid. Stefan Jansen kon na mistasten van de doelman de bal op goal schieten, maar zijn inzet verdween naast het doel. In de 25e minuut werd Unicum voor het eerst gevaarlijk. Een uitstekende combinatie vanaf de rechterflank zette Koen Holwerda vrij voor Wouter Polhoud, maar laatstgenoemde kon de aanval in de kiem smoren. Net voor het half uur kwam Hierden op voorsprong. Nadat eerst opnieuw Stefan Jansen een schotkans de mist in zag gaan, werd er vanuit de hoekschop die daarop volgde wel gescoord. Paul van Prehn kopte de uitstekende corner van Ewout Mulder via de binnenkant van de paal achter goalie Tymo Harmsen en zo werd het 1-0 voor de thuisploeg. Direct na de openingstreffer wilde Hierden doordrukken. Opnieuw was het Mulder die de bal goed voorbracht, maar Jan-Jurriën Hop zijn kopbal mistte kracht en kon worden gevangen door Harmsen. De laatste minuten voor rust zakte het spel van beide ploegen weer wat in en werden beide ploegen niet meer gevaarlijk. Wel was er nog een ongelukkige botsing waardoor Hierden en Unicum beiden genoodzaakt waren te wisselen. Na de rust was de intentie van de bezoekers duidelijk, maar toch was het Hierden dat de eerste mogelijkheid kreeg. Invaller Dani Cloteda joeg goed door op de doelman die de bal iets te ver voor zich uitspeelde. Cloteda toucheerde de bal maar kon deze net niet voorbij Harmsen spelen die daarna ijzig koel een aanval opzette. Unicum kwam met de schrik vrij en was in de tegenstoot zelfs dichtbij de gelijkmaker. Een prachtig afstandsschot wat richting de verre hoek ging leek Unicum langszij te brengen, zij het niet dat Hierden in Wouter Polhoud een doelman heeft die niet te passeren lijkt. Polhoud strekte zich en kon de inzet verwerken tot hoekschop. Deze hoekschop kwam in de kluts voor de voeten van Kenny Teijsse die de bal van dichtbij over schoot. Na deze kansen leek het verzet van de Lelystedelingen gebroken en kreeg Hierden via Schaftenaar, Vermeij en Nieuwhof de kans om de voorsprong te verdubbelen. Een kwartier voor tijd werd de score dan ook daadwerkelijk verdubbeld. Uitstekend werk van Dani Cloteda die ijzersterk was in een duel en de bal bij Rik Vermeij op een presenteerblaadje gaf. Vermeij bedacht zich niet en schoot de bal met zijn chocoladebeen hard en hoog in het doel. 2-0. De tweede treffer van de thuisploeg had de bezoekers murw geslagen en deze konden dan ook geen potten meer breken in het restant van de wedstrijd. Hierden wisselde nog een aantal keer, maar dichtbij een doelpunt is ook de ploeg van trainer Bert van Hunenstijn niet meer geweest. Na 95 minuten voetbal blies de uitstekende leidsman Mulder voor het einde van de wedstrijd en kon Hierden het veld verlaten onder luidt applaus van de Hierdense supporters. Door de overwinning staat Hierden nu op basis van het doelsaldo op een vierde positie op de ranglijst.

Aankomende zaterdag staat er voor v.v. Hierden de eerste uitwedstrijd op het programma. De ploeg gaat dan op bezoek bij v.v. Heerde. Heerde is promovendus en verloor afgelopen zaterdag met 4-1 bij IJVV. De ploeg van trainer Hans van der Hoop zal dan ook alles op alles willen zetten om voor het eigen publiek de eerste punten binnen te halen. Wedstrijd op Sportpark Molenbeek begint om 14:30 uur.