v.v. Hierden recht de rug tegen SVI. (0-2)

20 november 2023

SVI 1 - Hierden 1

zaterdag 18 november, 15:00 uur

Sportpark De Siggels (IJsselcentraleweg 9, 8014BK ZWOLLE)

Official: Braaksma, Wieger (Scheidsrechter), Foppen, Leendert (Assistent-scheidsrechter), Afgeschermd, (Assistent-scheidsrechter)

Type: regulier

SVI 1

Afgelopen zaterdag ging v.v. Hierden op bezoek bij SVI op Sportpark De Siggels. Koploper Hierden had een week ervoor het eerste puntenverlies geleden, ook nummer twee van de competitie SVI had niet weten te winnen bij IJVV. Voor beide ploegen dus een uitgelezen kans om in deze topper het juiste gevoel terug te vinden.

Het duel tussen SVI en v.v. Hierden werd om 15:00 in gang gezet en ondanks de zeer slechte weersomstandigheden was er voldoende publieke belangstelling. Hierden begon sterk en al na drie minuten leek Paul van Prehn te ontsnappen aan de Zwolse verdediging. Doelman Alex Grafhorst was echter scherp en kwam op tijd uit zijn doel waardoor de aanval onschadelijk gemaakt kon worden. Weer drie minuten later was Mark Bottenheft dichtbij een Hierdense treffer. Via een fraaie voetbeweging passeerde hij de SVI-verdediger, maar opnieuw stond Grafhorst goed op zijn post en kon zo redding brengen. In de 13e minuut werd de thuisploeg voor het eerst enigszins gevaarlijk. Een afgeslagen hoekschop werd op de pantoffel genomen, maar zeilde over het doel van Wouter Polhoud. Op het kwartier kwam Hierden goed weg. Een goede aanval via de linkerkant van het veld leverde een scherpe voorzet op welke via een Hierdens been op de paal belandde. Ook de rebound ging er niet in en zo bleef de brilstand op het scorebord staan. Na een levendige openingsfase nam het aantal mogelijkheden voor beide ploegen wat af. Hierden had het betere van het spel, maar het was ook duidelijk dat een omschakeling van de gastheren veel gevaar kon opleveren. Pas vijf minuten voor rust was er weer een goede kans voor Hierden. Ibrahim Stitou meldde zich goed bij de eerste paal maar zijn tip-in kon knap worden gekeerd door Grafhorst. Ook de rebound welke voor de voeten van Paul van Prehn belandde ging niet tegen de touwen en zo bleef het wonder boven wonder nog gelijk. Na deze grote kans voor Hierden werden beide ploegen tot de rust niet meer kansrijk en werd er gepauzeerd met een 0-0 tussenstand. De thuisploeg kwam duidelijk scherper uit de kleedkamer en al binnen een minuut moest Wouter Polhoud handelend optreden bij een hard schot in de korte hoek. Hierden had het even lastig en kwam de eerste minuten na de thee maar lastig onder de druk uit. Na een minuut of 10 in de tweede helft nam de aanvalslust van SVI wat af en kwam de wedstijd weer in evenwicht. Op het uur kwam Hierden op voorsprong. Een uitstekende dieptebal van Ewout Mulder zette Paul van Prehn aan het werk en de uitkomende doelman was dit keer te laat om te kunnen ingrijpen. Van Prehn bedacht zich niet en zag zijn kans schoon om de bal over de doelman heen in het doel te werken. 0-1. Na de openingstreffer werd Hierden weer de bovenliggende partij en al snel was Mark Bottenheft dichtbij scoreverdubbeling. Een mooie individuele actie waarbij hij meerdere tegenstanders passeerde resulteerde in een schot dat net geblokt kon worden. Zo bleef SVI in leven maar het was Hierden dat de beste mogelijkheden kreeg. Een kwartier voor tijd resulteerde dit dan ook in de 0-2. Een uitstekende pass van Stefan Jansen op Martijn Ruiter die op zijn beurt een prachtige assist afleverde op Paul van Prehn. Laatstgenoemde faalde niet en schoof oog in oog met Grafhorst de bal koel in de benedenhoek. Een explosie aan vreugde bij alles met een rood/wit hart en een groot deel van de thuisploeg stortte ter aarde. Na de scoreverdubbeling probeerde SVI nog wat te forceren maar via Casper Krop en opnieuw Paul van Prehn was Hierden het dichtstbij een treffer. Echter werd het schot van Krop gered door Grafhorst en werd de inzet van van Prehn van de doellijn gehaald. In de problemen kwam Hierden niet meer en het duel werd volwassen uitgespeeld door de ploeg van Bert van Hunenstijn. Zo komt Hierden op 21 punten uit 8 gespeelde wedstrijden en blijft het de trotse koploper van de 2e klasse H.

De volgende wedstrijd is opnieuw een topwedstrijd voor Hierden. Ex-eersteklasser DOS Kampen komt dan op bezoek op Sportpark Mheenzicht. De Kampenaren gaven afgelopen zaterdag een 2-0 voorsprong weg in de derby tegen IJVV en zullen dus extra gemotiveerd zijn om een mooi resultaat neer te zetten. Het duel op Sportpark Mheenzicht begint zaterdag om 15:00 uur en staat onder leiding van leidsvrouw Vermeer.

59’ 0-1 Paul van Prehn

75’ 0-2 Paul van Prehn