v.v. Hierden sluit af met derbywinst tegen v.v. Nunspeet. (2-1)

27 mei 2024

Hierden 1 - Nunspeet 1

zaterdag 25 mei, 15:00 uur

Sportpark Mheenzicht (Dorpshuisweg 9 A, 3849BL HIERDEN)

Official: Groothuismink, Illian (Scheidsrechter), Prophitius, Berend (Assistent-scheidsrechter), Frens, Jaap (Assistent-scheidsrechter)

Type: --

Nunspeet 1

Afgelopen zaterdag kreeg v.v. Hierden, kersvers kampioen van de 2e klasse H, v.v. Nunspeet op bezoek. Voor v.v. Hierden stond er dus niet veel meer op het spel, maar de sportieve plicht vervullen en een derby kunnen winnen was toch voldoende motivatie om nog één keer alles uit de kast te halen. Voor v.v. Nunspeet waren de belangen duidelijk groter. Bij winst en gunstige uitslagen op andere velden zouden zij nog beslag kunnen leggen op een periodetitel.

Na een geweldige sfeeractie van Vak-D (supportersclub v.v. Hierden) en een mooie erehaag van v.v. Nunspeet was het tijd om te beginnen aan de laatste wedstrijd van het reguliere seizoen. Dat Nunspeet nog ergens voor speelde werd direct duidelijk, want al binnen de minuut stond de 0-1 op het scorebord. Een hoekschop vanaf de rechterkant werd niet goed verwerkt door de Hierdenaren en kon van dichtbij worden ingetikt door Asse Visscher. Ook na de 0-1 bleef Nunspeet de iets bovenliggende partij maar tot echt grote kansen kwam het niet. Hierden kwam na een minuut of 10 spelen wat meer in de wedstrijd en na een kwartier kon ook de ploeg van Bert van Hunenstijn de eerste kans noteren, zij het niet dat Gerjan van den Ham in buitenspelpositie stond en de kans zo aan zich voorbij zag gaan. Vlak na deze mogelijkheid kreeg de afscheidnemende Stefan Jansen een gele kaart en vanaf dat moment liepen de gemoederen steeds verder op. Kleine overtredingen en irritaties deden de wedstrijd geen goed en bezorgde leidsman Groothuismink extra werk. In de 27e minuut werd het bijna 0-2. Een grote kans voor talent Marijn Haze werd geweldig uit de hoek geplukt door Wouter Polhoud. Een minuutje later was het wel raak aan de andere kant. Geklungel in de Nunspeetse defensie gaf Dani Cloteda de kans de bal te ontfutselen en Paul van Prehn in stelling te brengen, hij faalde dan ook niet en bracht Hierden op gelijke hoogte. Op het moment van euforie ging het mis rond de Hierdense bank. Adi Draganovic, die vanaf minuut één al bezig was met alles wat niet met voetbal te maken heeft, stormde richting de Hierdense staf en spelers waarna er een opstootje ontstond. Dit was voor de scheidsrechter aanleiding om Draganovic een rode kaart te geven en een korte afkoelingsperiode in te lasten. Na een klein kwartiertje werd de wedstrijd weer hervat en Hierden probeerde direct door te drukken. In de 37e minuut werd het dan ook 2-1. Een goedlopende aanval kwam terecht bij Sander Nieuwhof die een goede voorzet afleverde bij van Prehn. Laatstgenoemde kon de bal inkoppen en zo bracht hij Hierden op een voorsprong. Dit was ook direct het laatste noemenswaardige moment voor rust en zo ging beide ploegen richting de thee met een minimale voorsprong voor de Hierdenaren.

Na de rust begon Nunspeet opnieuw wat feller, dit omdat zij ook beseften dat de nacompetitie nog steeds niet uit beeld was. Echter leverde het dit keer geen grote kansen op. De eerste kans na rust was juist voor v.v. Hierden. Opnieuw was het Paul van Prehn die leek te scoren, maar zijn inzet hobbelde rakelings langs het doel van Jardi Niebeek. In de 67e minuut werd Nunspeet dan weer eens gevaarlijk. In een druk bezet strafschopgebied werd het doel onder vuur genomen maar opnieuw lag Polhoud uitstekend in de weg. De slotfase van het duel was rommelig. Dit mede doordat er veel werd gewisseld. Nunspeet bracht wat aanvallende krachten binnen de lijnen om nog wat te forceren, want nog steeds waren er kansen door de tussenstanden op andere velden. Hierden daarentegen gunde eerst Sander Nieuwhof en daarna Stefan Jansen een welverdiend afscheid en zij kregen daarom hun publiekswissel. 10 minuten voor het einde kreeg Nunspeet een goede mogelijkheid via ex-Hierdenaar Mustafa Kalkan, maar hij kreeg de bal net achter zich waardoor een doelpoging uitbleef. In minuut 83 leek Hierden het duel definitief te gaan beslissen. Invaller Ibrahim Stitou behield goed overzicht en gaf de bal uitstekend breed. Paul van Prehn, die normaal wel weet om te gaan met zulke kansen, vond dit keer Niebeek op zijn weg naar z’n derde treffer en zo bleef het nog even spannend op sportpark Mheenzicht. De laatste minuten deden de bezoekers wat ze konden, maar gevaarlijk werden ze niet meer. De grootste kansen waren er nog voor Hierden. Invaller Lars van Wetering kon tot twee keer toe doel treffen en zo zijn afscheid nog wat extra glans geven, maar een doelpunt zat er niet meer in. Zo eindigde de wedstrijd na 95 minuten voetballen in 2-1 en wist Hierden nog drie punten aan het totaal toe te voegen. v.v. Unicum, dat gelijkspeelde bij IJVV, eindigt als tweede in de eindrangschikking en de overige twee periodetitels gingen naar DOS Kampen en WVF.

De reguliere competitie zit erop voor v.v. Hierden. Aanstaande donderdag, 30 mei komen ze nog één keer in actie tijdens de afscheidswedstrijd voor Stefan Jansen, Sander Nieuwhof en Bas de Raat. De wedstijd tussen het huidige eerste elftal en de vrienden van v.v. Hierden 1 zal om 19.30 uur beginnen op sportpark Mheenzicht. Uiteraard is iedereen van harte welkom!

02' 0-1 Asse Visscher

30' 1-1 Paul van Prehn