v.v. Hierden herovert koppositie na geweldige teamprestatie. (0-1)

05 februari 2024

Unicum 1 - Hierden 1

zaterdag 3 februari, 15:00 uur

Sportpark Schouw (Schouw 54 54 -01, 8232XK LELYSTAD)

Official: Afgeschermd, (Assistent-scheidsrechter), Prophitius, Berend (Assistent-scheidsrechter), Jong, Ben de (Scheidsrechter)

Type: regulier

Unicum 1

Afgelopen zaterdag stond er, na de derby van twee weken geleden, opnieuw een wedstrijd met grote belangen op het programma voor v.v. Hierden. De ploeg van Bert van Hunenstijn ging dit keer op bezoek bij koploper v.v. Unicum. De Lelystedelingen hadden een week eerder de leiding in de 2e klasse H overgenomen van Hierden en legde daarmee ook direct beslag op de eerste periode. Bij de thuisploeg was er veel vertrouwen in het uitbouwen van de voorsprong op de ranglijst, maar Hierden heeft al meermaals bewezen het beste in zichzelf naar boven te kunnen halen in wedstrijden als deze. Kortom; alle ingrediënten voor een waar spektakel waar niet verliezen het devies was.

Nadat een voorprogramma, dat nogmaals aangaf dat er niet zomaar een wedstrijd te spelen was, ten einde was gekomen blies leidsman de Jong voor het begin van de wedstrijd tussen v.v. Unicum en v.v. Hierden. De eerste minuten was het aftasten van beide kanten waarbij Hierden de bal mocht hebben. De eerste mogelijkheid was daarentegen voor de thuisploeg. Topscorer van de 2e klasse H, Ricardo Fransberg ontsnapte aan de Hierdense defensie en schoot de bal hard voorlangs de goal van Wouter Polhoud. Na dit momentje van opwinding ontvouwde zich een boeiend tactisch schouwspel waarbij Hierden veelal aan zet was. Dani Cloteda kreeg een mogelijkheid na een voorzet van Stefan Jansen maar in de 24e minuut leverde het overwicht voor het eerst echt gevaar op. Jansen trapte een piekfijne hoekschop welke door Ewout Mulder net aan de verkeerde kant van de paal werd gekopt. Twee minuten later was het Lars van Wetering die dichtbij een treffer was, ook zijn inzet ging naast en zo bleef de spreekwoordelijke brilstand op het scorebord staan. In de 32e minuut lieten de gastheren weer van zich horen. Een vrije trap vanaf de zijkant van het veld bracht Wouter Polhoud in de problemen en gaf verdediger Andy van Beveren de kans om het doel onder vuur te nemen. Echter was het Casper Krop die de bal voor de lijn kon verdedigen en zo was het gevaar geweken. Dit was ook direct het laatste moment van opwinding voor de thee en zo kon het in het tweede bedrijf nog alle kanten op.

De tweede helft begon met opnieuw een mogelijkheid voor Lars van Wetering die een schot in de handen van de doelman zag verdwijnen, maar hierna nam Unicum de touwtjes in handen. Hierden werd meer onder druk gezet en de blauwwitten leken opzoek te gaan naar de openingstreffer. Hierden bleef echter stoïcijns verdedigen en gaf, op een kopbal van Hans Mulder na, geen kans weg. Een minuut of tien duurde de Lelystadse storm waarnaar Hierden weer beter in het spel kwam. Op het uur leverde dit ook het gewenste resultaat op. Een lange bal van achteruit werd sterk verlengd door Gerjan van den Ham waarmee hij het spitsenduo Lars van Wetering en Dani Cloteda aan het werk zette. Laatstgenoemde wist met een leep balletje van Wetering in stelling te brengen en hij kopte de bal tergend langzaam via de binnenkant van de paal tegen de touwen. Een groot deel van het ruim toegestroomde publiek reikte de handen omhoog en vierden de Hierdense voorsprong. Na de 0-1 leek het verzet van de thuisploeg even gebroken en kreeg invaller Rik Vermeij een dot van een kans om de voorsprong te verdubbelen. Een voorzet om door een ringetje te halen van doelpuntenmaker van Wetering werd richting de verre hoek gekopt door Vermeij, maar zijn inzet ging rakelings voorlangs. Dit leek het moment waarop Unicum besefte dat het nog in leven was en de laatste 20 minuten ging de ploeg van trainer Pieter Mulders vol op zoek naar de gelijkmaker. Een kwartier voor tijd leverde dit via Kenny Teijsse bijna een doelpunt op. Teijsse stuurde de bal met het hoofd richting de bovenhoek, maar Wouter Polhoud hield met een geweldig katachtige safe zijn ploeg op voorsprong. Vlak voor tijd leek de Hierdense goalie dan wel geklopt. Fransberg lette het beste op bij een snel genomen vrije trap en chipte de bal over Polhoud richting het doel. Ewout Mulder kon met een uiterste krachtsinspanning de bal nog net voor de lijn weghalen en dit leek het moment dat iedereen zich besefte dat Hierden voor de tweede keer dit seizoen ging winnen van v.v. Unicum. In de absolute slotfase werden beide ploegen niet meer gevaarlijk en na ruim 94 minuten entertainment vond dhr. de Jong het mooi geweest. Een groot deel van de 22 hoofdrolspelers stortte ter aarde nadat zij alles hadden gegeven, maar bij Hierden sloeg de vermoeidheid al snel om in euforie. Door de overwinning neemt v.v. Hierden de koppositie weer over en heeft het nu twee punten voorsprong op v.v. Unicum.

Opnieuw moet Hierden even geduld hebben tot de volgende competitiewedstrijd. Deze staat gepland voor 24 februari. Wel speelt het dan weer eens een thuiswedstrijd. Promovendus v.v. Heerde komt dan op bezoek op sportpark Mheenzicht. Heerde deed door een knappe 4-1 overwinning op concurrent IJVV afstand van de laatste plek op de ranglijst en zal dus vol energie en goede moed afreizen naar Hierden.

60’ 0-1 Lars van Wetering